aSSaLaMuaLaikum... peaCe..! jeMpoT SiNngaH.., Moh TerJah...!!

Islamic Widget



Sunday, July 15, 2012

PERKAHWINAN CAMPUR..,


ASSLAMUALAIKUM  &  SALAM SEJATERA.....,
       Entri kalini nak share sumthing yg berguna...,

PERKAHWINAN CAMPUR..,
©   ANTARA KAUM..,
Ø  Perkahwinan antara seorang Muslim berbangsa Melayu dengan seorang muslim berbangsa Cina atau India. Golongan berbangsa lain yang kebiasaannya merupakan penganut agama lain termasuk agama Kristian, Buddha atau Hindu akan memeluk agama Islam untuk membolehkan mereka berkahwin dengan pasangan Muslim. Jabtan Kefahaman Islam Malaysia dan beberapa badan bukan kerajaan seperti PERKIM memberikan bantuan dalam soal pemahaman Islam dan bumbingan untuk tujuan tersebut.
© ANTARA NEGARA..,
Ø  Perkahwinan antara seorang Muslim Berbangsa Melayu dengan seorang Muslim berbangsa Arab, India dan sebagainya yang bersal dari Dubai, Pakistan (warganegara asing di Malaysia atau luar negar). Bagi proses perkahwinan ini, pendaftar perkahwinan hendaklah memastikan boring permohonan perkahwinan disertakan dengan dokumen-dokumen berikut :

1.    Salinan pasport yang sah
2.   Surat kebenran daripada kedutaan Negara pemohon
3.   Surat keterangan Jabatan Imigresen Malaysia
©   ANTARA AGAMA..,
Ø  Perkahwinan antara seorang Muslim dengan seseorang yang beragama Kristian. Terdapat juga kes-kes istimewa di Malaysia melibatkan warganegara yang beragama selain Islam yang telah pun berkahwin dan akhirnya memeluk Islam walaupun pasangan dan keluarganya tidak turut serta. Perkahwinan bukan Islam antara seorang mualaf dengan pasangannya tetap wujud walaupun satu pihak telah memeluk Islam. Walaupun seksyen 51 Akta Mempebaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 membenarkan pasangan bukan islam untuk menuntut cerai, perkahwinan tersebut tetap sah selagi mana prosedur-prosedur penceraian tidak dijalankan.
© IMPAK POSITIF..,
Ø  Ia merupakan satu cara untuk mnyebarkkan ajaran Islam. Menerusi perkahwinan campur antara masyarakat berbilang kaum, diharapkan dapat memupuk semangat perpaduan antara bangsa berbeza dengan menyelami lebih mendalam budaya dan adat bangsa yang lain. Sesebuah perkahwinan dari dua bangsa berbeza pasti memerlukan tolak ansur dan pemahaman serta pnyesuaian diri dengan budaya asing. Ia adalah hasil daripada perkembangan pesat globalisasi dan dapat menyatukan kepelbagaian budaya masyarakat dalam merealisasikan globalisasi untuk kemajuan Negara.
© IMPAK NEGATIF..,
Ø  Realitinya perkahwinan campur juga kadangkala menemui jalan buntu apabila [ihak yang terlibat tidak dapat menangani pertembungan budaya dan adat resam antara dua kaum berbeza. Sikap tidak mahu bertolak ansur antara dua pihak mengakibatkan kegagalan dalam perkahwinan campu yang akhirnya membawa kepada kemusnahan. Tanpa pendedahan terhadap ilmu agama yang cukup, ramai saudara baru Islam hasil daripada perkahwinan campur ini akhirnya terjerumus kembali dalam fahaman dan kepercayaan lama. Penceraian mungkin konsep sebenar perkahwinan dan keengganan untuk berubah serta bertolak ansur.
©   HAD TEMPOH PANGGILAN MUALAF..,
1.     Tempoh maksimum lima tahun diberikan untuk panggilan mualaf berdasarkan ‘uruf’ dengan syarat mngikuti kelas-kelas agama yang diiktirafkan/dianjurkan oleh Majlis Agama Islam.
2.    Majlis Agama Islam juga bertanggungjawab membiayai segala kos pembelajaran bagi mualaf-mualaf tersebut.


WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

No comments:

Post a Comment

~..(^-^) HiDuP Mesty CeRia..~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Valentine's day pumping heart
CreaTed By MieRa... kiSaH MaNusSia..-AkiEmiE..