aSSaLaMuaLaikum... peaCe..! jeMpoT SiNngaH.., Moh TerJah...!!

Islamic Widget



Monday, May 13, 2013

berita gembira..

ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....

Entri kalini cuma nak berkongsi......
sy bakal jadi seorang ibu..., 
seronok x terkata lah...
maklumlah dah hampir 6 bulan kami menunggu...
dan...
alhamdulillah...,
hasilnya sy di sahkan hamil pada 
10/05/2013
bersamaan hari jumaat..
29 jamadilakhir....
berkatlah katakan...
hari jumaat adalah penghulu segala hari..
aq bersyukur sgt.....
semoga semuanya selamat..
semoga sy dan baby sihat....
selamat hingga dilahirkan...
dan menjdai anak yg soleh/solehah...
amiiin...



WALLAHUALAM... (^-^)




dah baca?? (^_^) Terima kasih

Wednesday, April 24, 2013

SuaMiKu..,

ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,

Buat suamiku..,
kadangkala aku terleka,
kadangkala aku berduka,
namun dirimu....,
terlalu sabar bersamaku,
suamiku...,
andai bisa ku undur masa ini,
aku akan lebih menghargaimu...,
kerana aku berdosa padamu...,
suamiku...,
maaf andai kata2 ku menghiris hatimu..,
ku tahu kata2 ini lebih bisa dari belati..,
namun dirimu...,
telan bagai tiada apa yang berlaku...,
suamiku...,
pergimu mencari rezeki,
dengan langkah yg penuh semangat,
untuk mencari nafkah demi sesuap nasi buat isterimu..
suamiku...,
andai pernah terdetik perasaan marahmu...,
ku tahu kau cuba menhan nya..
mencuba dari melemparkan kemarahan itu buatku..,
suamiku...,
selama mana pun aku bersuara
berleter, marah,
kau tetap senyum padaku...
suamiku...,
tanpamu, aku tak tahu bagaimanakah hidup ku...
tanpamu, hilang sudah tempat ku bermanja...
tanpamu, hilanglah daku teman berbicara...
tanpamu, kelak kelam hari2 ceria ku...
suamiku...,
maaf atas segala dosa2 ku..,
kini kusedar,
tanpamu,
siapalah aku saat ini...
kusedar jua...,
syurga buatku ..
adalah datangnya dari 
segala sikap ku..,
buatmu...
suamiku........



WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

Tuesday, April 23, 2013

Mari LaH Mari Pergi Mengundi..,Tapi Sy X cuKoP UmUR laGi...

ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,


Sekarang ni tgh hangat pasal pilihan raya...
apa yg sy tahu kita kenalah wajib mengundi...
mngundi pon kenalah mngundi pemimpin yg betul2
boleh mentadbir Malaysia ni...,
 x berani komen lebih2.., takot kna saman plak.. hahha..

sebenarnya mcmni...,
sy  terpikir lew plak kan...,
adakah kdgkala parti politik yg  bertanding perlu di mewujudkan
fitnah2 sesama parti bertanding...

bila terpikir balik,
layakkah mereka2 ni
menjadi pemimpin...

satu hal lagi..,
setiap kali pilihan raya jew, 
banyak bendera2 parti di tepi2 jalan..
bukan tu shaja,

x kurang jugak yg buang dalam longkang,
koyakkan..,
bakar..,
conteng..,
ish2x...
kalau yew pon x suka parti tu pon, 
x perlu menghina sebitu sekali...

tp x kurang jugak yg sngt kreatif...
 cer tgok gambar kat bawah ni..





















WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

RiNduNya Nak BaLiK KamPong HaLaMaN...

ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,


Entri kalini nak cerita pasal.......
Pasal haty yg memberontak,meronta2 n papew jewlah...
Sebenarnya sy nak sangat balik kuala slgor...
ridu sgt pada tempat lahir sy...
tapi apakan daya buat masa ni..,
suami sangatlah bz..
tpi berdasarkan perancangan hubby st insyaallah minggu depan balik kuala slgr..
tp x taw lah kan...,
klau tbe2 ade plak kje urgent..., x taw lah nak buat cmne...
rindu sgt2 kat family....
nak bergossip2 gn my mom...
hihihi...
n yg lbih tepat lg nak hntar baju raya kat my mom... 
nty dah lmbat..., my mom x nak amik plak tempahan..
hihihihi...
korang semua dah beli ntempah baju raya x??
kalau belom tu, cepat2 lah yew...
sy di fahamkan dah ramai tailor yg x nak amik tempahan lg...
hahahah...
baik cepat nty x dew org nak jaht baju...,
kang x dew plak baju raya...
jgn nagis taw.... hhihi




WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

Novel ku...

ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,

Entri kalini nak cerita pasal........
Semalam sy beli novel baru...,
lalalalal... nak tahu novel ape???
cer tgok bawah ni...


7 Hari Mencintaiku...
Karya :- SITI ROSMIZAH....





x sabar sebenarnya nak baca...
tapi buat masa sekrang ni belum ada masa lagi nak baca novel ni...
 kerja banyak sangat kat opis ni..
balik rumah je badan punyalah penat...
camnew???

cer cita pew patot sy wat???

ummmmm.....

Tapi yg best nye semalam tu..., 
sy nak beli novel  ni.. 
taraaa...


tp adew lah org x kasi beli...
dy kata "jgn nak mengada mendahului abg...!! kita tgok dulu cerita dy, 
sampai habes baru boleh beli novel.."
hahahahha....
dy x tak sy tahu dulu penghabisan cerita ni..
nanty dah x surprise....
dengki... hihihi...
 sekian saja untuk entri ini...




WALLAHUALAM... (^-^)



dah baca?? (^_^) Terima kasih

Tuesday, March 19, 2013

Doa dan Amalan untuk memperolehi zuriat...~~


ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,

Entri kali ni saya nak share pasal doa dan amalan untuk mendapatkan zuriat...
Entri ni sy dapat melalui....


jempot baca.....





Doa dan amalan untuk memperolehi zuriat

o   Melalui perkahwinan, manusia akan dapat mengembangkan keturunan dan memenuhi ketenteraman jiwa kerana perkahwinan yang harmoni dan sesuai menurut tuntutan Ilahi, dapat memenuhi tuntutan biologi. Malah tujuan perkahwinan juga adalah untuk mendapatkan zuriat melalui ikatan sah di sisi agama dan undang-undang. Namun, tidak semua pasangan suami isteri beroleh zuriat setelah berkahwin. Ada sesetengah pasangan perlu mengambil masa yang lama untuk memperoleh zuriat dan ada juga yang tidak mempunyai zuriat sehingga tua disebabkan perkara-perkara tertentu. Tetapi perlu diingat bahawa semua yang berlaku itu adalah dengan izin dan kehendak ALLAH s.w.t.

o   Oleh yang demikian, mereka yang beriman dan percaya dengan ketentuanNYA akan redha dengan segala apa yang terjadi terhadap diri mereka. Akan tetapi itu tidak bermakna kita hanya perlu akur dan berserah dengan apa yang terjadi tanpa berusaha bersungguh-sungguh untuk memiliki zuriat. Dalam Islam terdapat tips atau amalan yang boleh diamalkan agar dipermudahkan mendapat zuriat yang baik dan soleh.

o   Pertama, bersangka baik dengan ALLAH s.w.t. serta berdoa dengan membaca ayat 38, surah Ali-Imran yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa.” Al-Imam Al-Samarqandi meriwayatkan bahawa Nabi Zakaria a.s pernah merasakan baginda tidak akan mendapat zuriat sehinggalah baginda melihat anugerah ALLAH s.w.t. Maka baginda meyakini bahawa ALLAH berkuasa mengurniakan baginya anak. Tambahan pula, baginda memegang amanah menjaga kunci rumah Qurban yang diwarisi turun-temurun. Keturunan dalam ayat ini bermaksud anak yang sihat sejahtera dan berakhlak.

o   Kedua, bersangka baik dengan ALLAH s.w.t serta berdoa dengan ayat 89, surah al-Anbiya yang bermaksud: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkau jua sebaik-baik yang mewarisi.” Ayat ini juga berkenaan dengan kisah Nabi Zakaria a.s. untuk memperoleh anak yang baik bagi menyambung zuriatnya.Amalkan membaca doa ini bersama doa dalam surah Ali-Imran tadi untuk mendapat zuriat. Selain itu berikhtiarlah dengan perkara-perkara yang dibenarkan syarak. Pasangan suami isteri juga dinasihatkan supaya memperbanyakkan sedekah, puasa sunat dan qiamullail untuk mendapat anugerah ALLAH s.w.t. yang hebat ini.
Bagi ibu yang mengandung, persediaan rohani dan adab penting semasa mengandung bagi menentukan tingkah laku anak yang bakal dilahirkan samada baik atau sebaliknya. Untuk mendapat anak yang baik dan soleh, terdapat amalan yang patut diamalkan oleh kedua-dua ibu bapa anak itu sendiri, iaitu:

1.         Memperbanyakkan taubat dan istighfar. Ibu bapa yang banyak melakukan taubat dan istighfar, ALLAH s.w.t. sentiasa mengasihi dan merahmati kedua-duanya dan juga segala isi dalam rumahtangga termasuk anak dalam kandungan.

2.        Berpuasa sunat. Khusus untuk suami, banyak berpuasa sunat atau sekurang-kurangnya semingu dua kali atau sehari pada hari Isnin dan Khamis atau salah satu daripada hari-hari berkenaan atau pada hari-hari putih (13, 14 dan 15 bulan Hijrah). Perlu diingatkan, amalan puasa sunat cuma digalakkan dilakukan oleh suami atau bapa (bagi anak) sahaja seperti mana dilakukan oleh Nabi Zakaria a.s. Bagi ibu, sekiranya tidak memberi kesan kepada kesihatan bayi dalam kandungan bolehlah diamalkan.

3.      Tidak bercakap yang sia-sia. Ketika isteri sedang mengandung, suami seboleh-bolehnya tidak bercakap yang sia-sia, lebih-lebih lagi yang boleh mendatangkan dosa seperti mengumpat, menfitnah dan sebagainya. Sebaliknya, basahilah lidah dengan berzikir dan bertahmid atau bercakap yang mendatangkan faedah.

4.      Banyak berdoa. Sentiasa berdoa agar ALLAH s.w.t. mengurniakan anak yang soleh atau solehah. Sekurang-kurangnya setiap lepas sembahyang, bacalah doa khusus bagi ibu yang sedang mengandung.

5.      Banyak membaca al-Quran. Secara umumnya, elok membaca al-Quran dengan semua surah, tetapi di sini ustazah mengkhususkan surah-surah yang dibaca serta kesannya.

·       Surah al-Fatihah – Untuk menerangkan hati dan menguatkan daya ingatan
·       Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
·       Surah Luqman – Untuk memperoleh anak yang cerdik akal dan cerdik jiwa.Surah Yusuf – Untuk memperoleh anak yang cantik rupa dan cantik akhlak.
·       Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu da dan anak bersifat berhati-hati
·       Surah Yaasin – untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
·       Surah Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.
·       Surah an-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin.

Amalan-amalan untuk memperolehi zuriat

o   Setelah berusaha dengan perubatan moden dan kampung untuk memperoleh zuriat bahkan telah berdoa kepada Allah, namun belum memperoleh zuriat, maka kita dituntut supaya banyak bersabar dan jangan dalam keadaan tertekan. Perasaan yang tidak stabil akan mengganggu keadaan dalam diri anda dan ini akan menyukarkan lagi bagi anda berdua untuk memperolehi zuriat.

o   Di dalam berdoa kita disuruh menaruh harapan seratus peratus kepada Allah dan yakin bahawa Allah berkuasa untuk mengabulkan doa kita tersebut. Yang paling penting awali doa dengan pujian kepada Allah dan selawat kepada Rasulullah SAW begitu juga dalam menutup doa.


Mungkin anda semua boleh mencuba amalan di bawah ini, semoga Allah memberikan jalan penyelesaian yang terbaik untuk anda dalam penantian untuk mendapatkan zuriat.

o         Amalan pertama.
Selepas Fajar ataupun Solat Subuh
- Baca Bismillah 1 kali
- Kemudian selawat kepada Nabi Muhammad SAW 3 kali.
- Setelah itu sujud dan baca kalimah syahadah 101 kali
- Dalam sujud tersebut mohonlah kepada Allah apa yang kita hajatkan. (Umpamanya: “Ya Allah, kurniakanlah kepada hamba mu zuriat atau anak yang soleh yang Engkau berkati di dunia dan akhirat)
- Kemudian tutup doa tersebut dengan membaca selawat 3 kali.
Amalkanlah cara ini baik suami ataupun isteri selama 15 hari atau teruskan jika masih belum berhasil dan jangan merasa putus asa. Sebab Allah tidak suka terhadap orang yang suka berputus asa.

o       Amalan kedua.
-Suami hendaklah membaca “Ya Mutakabbir” (Allah Yang Maha Memiliki Keagungan ) sebanyak 11 kali sebelum mengadakan jimak.
-Isteri hendaklah membaca “Ya Awwal” (Yang tiada permulaan adaNya) 333 Kali setiap hari.
-Isteri hendaklah membaca setiap hari “Ya Zaljalaali Wal Ikram” 11 kali kemudian tiup di dalam air dan air tersebut diminum.
-Suami isteri hendaklah membaca surah Yusuf / surah Maryam setiap hari.
Amalkanlah dengan penuh harap agar dimakbulkan oleh Allah SWT akan zuriat yang baik dan mendapat rahmat daripada-Nya.



WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

Tuesday, March 12, 2013

rumpai laut n blah...blah....


ASSALAMUALAIKUM  &  SALAM SEJAHTERA.....,

Entri kali ni sy nak cerita pasal rumpai laut...
Mesty adew antara korang yg x pernah tgok rupa dy...,
meh tgok bawah ni...


  • ni pic untuk rumpai laut Gred AAA...

warne purple...






ni plak rumpai laut gred AA..
warne dia kuning...






cam new??? mula2 dulu sy pon geli gak tgok...
tp sekarang dah jadi macam rutin harian plak makan rumpai laut ni...
setiap pagi sebelum berus gigi, waktu perut kosong sesuai minum rumpai laut ni
bersama jus....(epal/limau/roselle/limau kasturi) tanpa gula..
memang sedap lah....
sy selalu mak mertua buatkan.. lalalla..
mertua sy guna jus roselle HPA... 


+



rumpai laut yg dah di rebus tu dalam 2 - 3 sudu...

so jadilah jus...
nyam..nyam...

malam sebelum tido dan pastikan perut kosong...
hasil nya, badan yg kendur boleh jadi gebu u...
hahahhahahaha...
ni serius x tipu....
lpastu rumpai laut yg dh siap di rebus tu pon boleh di buat masker... 
meh terjah bawah ni...,



hasilnya, jerawat baru tumbuh akan cepat mengecut....
lepastu parut jerawat insyaallah akan pudar sedikit demi sedikit....
tp pastikan di lakukan secra consistant lah yew..... hhihihihii...
ok.. selamat mencuba...
kalau nak order, boleh order kat sy taw... sy pon adew jual sabon ...
hah ni lew dia sabon nya....
cer klik sikit kalau nak nengok...



beli jgn x beli....
ini semua poyo..... lalalalalla
selamat mencuba sahabat sekalian...

WALLAHUALAM... (^-^)


dah baca?? (^_^) Terima kasih

~..(^-^) HiDuP Mesty CeRia..~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Valentine's day pumping heart
CreaTed By MieRa... kiSaH MaNusSia..-AkiEmiE..