aSSaLaMuaLaikum... peaCe..! jeMpoT SiNngaH.., Moh TerJah...!!

Islamic Widget



Monday, August 27, 2012

~Hakikat Sebuah Cinta~ (Bab 1)



BAB 1  






                   Sakit yang tak tertanggung
Awak, kenapa saya nampak awak pucat  saja ni? Awak ok ke ni?...”
Sempat  Kimie bertanya padaku. Dari raut wajahnya, dapat ku lihat kerisauan terpancar di sudut matanya.
          “Saya ok lah awak, awak jangan risau ok??”
Kataku sambil tersenyum manis padanya. Aku seperti biasa tidak mahu tunangku berasa risau terhadap ku. Aku sendiri sebenarnya sudah tidak dapat menahan kesakitan yang ku tanggung.
“Awak macam ada sembunyi kan sesuatu je dari saya ni Fira?.” Tanpa berputus asa, Kimie tetap mahu menyoal ku.
“Awak, kalau anadai satu hari nanti saya tinggal kan awak, apa akan jadi pada awak?.” Tanyaku sambil mataku masih terpaku memandang seraut wajah insan yang ku cintai. Wajahnya yang tadi selamba, berubah keruh.
“Sayang nak tinggalkan abang ke? Sayang ada lelaki lain ke?.”
Bertubi-tubi soalan yang dilemparkan kepadaku.
“Tak adalah, sayang kan hanya sayangkan awak seorang je, macamlah awak tak tahu. Maksud saya, kalau Allah menjemput saya kembali kepadanya bagaimana?” Pertanyaanku dibalas dengan renungan tajam.
“Saya tak suka awak cakap macamtu lah!!” Marah Kimie kepadaku.
Dapat ku lihat dari air mukanya tegang sekali. Mungkin dia terlalu marah padaku sehinggakan dia tidak langsung memandang wajahku. Aku jadi serba salah.
“Awak, maafkan saya, saya janji saya takkan cakap macamtu lagi pada awak ok?” Kataku penuh lembut untuk memujuk tunang tercinta.
“Ok, saya maafkan awak tapi ingat, jangan cakap macamtu lagi. Saya tak mampu untuk kehilangan awak sayang.” Katanya sambil meraih tanganku kepangkuannya.
Begitu tekun sekali pemanduannya. Perjalanan untuk membeli belah diteruskan. Tetapi fikiran ku bukan berada di situ. Aku teringat pada beberapa hari lepas sewaktu aku ke klinik. Pada hari itu, aku rasakan kepala ku begitu sakit sekali sehinggakan aku hampir pengsan waktu itu.
“Cik Nur Afira Arisha,berdasarkan pemeriksaan saya, awak ni terlalu stress, apa yang mengganggu fikiran awak ye?”
“Saya cuma penat sikit aja doctor. Banyak perkara yang harus saya selesaikan. Sebenarnya saya akan melangsungkan perkahwinan kurang 3 bulan dari sekarang. Mungkin itu penyebabnya doktor.” Kata ku dengan jjujur.
“Cik Fira,saya rasa awak patut ambil cuti dan rehatkan diri awak. Awak Nampak betul-betul kurang bermaya. Saya risau dengan kesihatan awak. Awak kena ingat, awak ada migraine yang kronik. Saya risau kebarangkalian untuk awak mendapat penyakit brain cancer adalah tinggi.”
Dengan wajah yang keruh aku memandang tepat ke arah doktor. “Jadi, apa yang harus saya lakukan? Saya tak mahu mati lagi doktor, masih banyak perkara dan impian yang masih belum saya lakukan.”
“Banyak bersabar Cik Fira, doa itu senjata  orang mukmin. Saya pasti awak cukup kuat untuk menahan penyakit ini dari merebak ke dalam tubuh awak. Cuma buat masa ini, saya sarankan awak jangan banyak berfikir dan kurangkan aktiviti berat.”
“Baiklah doktor, terima kasih. Saya balik dulu.”
“Jangan lupa makan ubat yang saya beri mengikut masa yang di tetapkan.” Sempat  lagi doktor tersebut member senyuman padaku.
Aku tersedar dari lamunan panjang apabila tiba-tiba tanganku disentuh lembut oleh tunangku. “Apa yang sayang menungkan tu? Jauh menung Nampak? Dah sampai ke England ke?” Katanya  sambil mencuit lembut hidungku. Itulah kebiasaannya kalau dia mahu mengusikku.
“Tak ada apalah awak, saya Cuma risaukan majlis perkahwinan kita saja.” Kataku sambil menghadiahkan senyuman manis padanya.
“Jomlah sayang,saya dah lapar dah ni. Dah berlagu irama rock dah perut saya ni. Awak tak lapar ke sayang?”
“Lapar jugak, jomlah.”
“Nak makan apa ye sayang harini?’
“Entahlah awak, saya ikut awak saja. Awak betul-betul lapar ke atau lapar sikit aja?”
“Kenapa  tanya macam tu?”
“Kalau betul-betul lapar ke, kita makan kat foodcourt ajalah. Boleh makan nasi ke apa. Kalau tak lapar sangat, kita makan fast food jelah.” Kataku sambil menarik tangannya untuk berjalan keluar dari tempat letak kereta.
Kami melangkah beriringan menuju ke dalam bangunan kompleks membeli belah yang dikenali sebagai Jusco Bukit Raja. Kami lebih senang shopping di situ. Harganya juga tidak terlalu mahal berbanding dengan pusat membeli belah terkenal di ibu kota. Pada hari ini kami merancang untuk membeli serba sedikit barangan persiapan perkahwinan.






dah baca?? (^_^) Terima kasih

No comments:

Post a Comment

~..(^-^) HiDuP Mesty CeRia..~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Valentine's day pumping heart
CreaTed By MieRa... kiSaH MaNusSia..-AkiEmiE..